Debat: Rwanda, een land zonder weeshuizen?

Beeld & Debat - 

Rwanda is begonnen met de sluiting van alle weeshuizen. Het Afrikaanse land loopt daarmee voorop in een wereldwijde trend. Tijdens de opening van de multimediale tentoonstelling ‘In my dreams I want to become a tourist’ gaan we in gesprek met de makers en met Mirjam Blaak van Better Care Network Nederland over het Rwandese besluit. Westerse hulporganisaties juichen dit besluit toe. Maar: zijn de kinderen nu echt beter af? Hoe is de verhouding tussen Westerse hulporganisaties en lokale partijen? En hoe verhoud je je als Westerse verslaggever tot deze kwetsbare kinderen?

Rwanda wil in 2020 een middeninkomensland zijn en volgens de regering passen weeshuizen niet in dat plaatje. Ook hulporganisaties zoals Save the Children en UNICEF zijn van mening dat kinderen beter af zijn in een gezinssituatie. Samen met andere organisaties vormden zij het Better Care Network, dat op het hoogste niveau pleit voor het sluiten van weeshuizen.

In de multimediale tentoonstelling volgen we de broers Hirwa (13) en Jean-Cloude (11) die met behulp van de drie makers herenigd worden met hun jonge moeder, nadat zij lange tijd in een weeshuis gewoond hebben. De tentoonstelling, met centraal daarin de film ‘In my dreams I want to become a tourist’, is gemaakt door fotografe Anaïs Lopéz, journalist Paulien Bakker en filmmaker Anisleidy Martínez. De tentoonstelling toont de complexiteit van de relatie tussen Westerse hulpverleners en kunstenaars enerzijds en hulpontvangende niet-Westerse landen anderzijds.

Bekijk hier de trailer van de film:

Over de sprekers

Mirjam Blaak (voorzitter Better Care Network Nederland), Olivier Nyirubugara (Rwandese journalist en professor Journalistiek aan The Hague University of Applied Sciences) en de makers van ‘In my dreams I want to become a tourist’: journalist Paulien Bakker, fotografe Anaïs Lopéz en filmmaker Anisleidy Martínez.

Over dit programma

Dit programma wordt georganiseerd door de makers van ‘In my dreams I want to become a tourist’ in samenwerking met het Humanity House en is mede mogelijk gemaakt door Stroom Den Haag en Miap Foundation.


Dit is een onderdeel van dossier